jak oszukuje nas mózg

Dziś kilka przykładów na to, że nie warto wierzyć własnym oczom. A to co widzimy może okazać się absolutną fikcją. Wiele z tych trików zostało odkrytych już dawno, ale z powodzeniem stosowane są do dziś w fotografii grafice i innych sztukach wizualnych.

A więc przyjrzyj się uważnie i zastanów zanim odpowiesz co widzisz na poszczególnych fotografiach.

marność Na początek coś prostego 🙂 Wszystko marność

Za stworzeniem tej iluzji stoi Charles Allen Gilbert – amerykański artysta i ilustrator. Iluzja wykorzystuje różnice kontrastów i umożliwia dostrzeżenie dwóch różnych obrazów. Z jednej strony widzimy młodą, śliczna kobietę przeglądającą się w lustrze, z drugiej zaś ludzką czaszkę.


Iluzja krzywej wieży

krzywa wieżaIluzja ta wykorzystuje dwa identyczne zdjęcia, jednak gdy na nie patrzymy trudno oprzeć się wrażeniu że wieża po prawej jest przechylona bardziej. Dlaczego? Nasz mózg traktuje ten obrazek jako całość. I jako punkt odniesienia dla wierzy po prawej traktuje krzywą wieżę po lewej a nie prostą, pionową linię ramki.


delfinyIluzja optyczna w sztucespróbuj policzyć delfiny (również te nad wodą)

Jest to krytykowana przez wielu próba połączenia dwóch nurtów w jeden. Takiej formie sztuki zarzuca się wykorzystywanie trików oddziaływających na oczy odbiorcy. A wy co o tym uważacie: jeszcze sztuka czy już iluzja?


Iluzja Cornsweeta

Cornsweet_illusion.svgIluzja często wykorzystywana w grafice. Jak pierwszy raz ją zobaczyłam nie mogłam w to uwierzyć. O co chodzi? Okazuje się że obydwa prostokąty mają taki sam kolor. Nie wierzysz? Zasłoń palcem lub kartką linię na środku. Niesamowite prawda 🙂 A wszystko za sprawą linii z delikatnym gradientem dzielącej szary prostokąt na połowy.

I na koniec mój ulubiony test kolorów.

Ja muszę przyznać, że miałam z tym nie mały problem. Moje półkule się prawie pozabijały przy tym zadaniu 🙂 A Wam, udało Wam się?


6 thoughts on “jak oszukuje nas mózg

  1. Paulina-patchwork-blog.pl pisze:

    O matko: wymiękłam już przy niebieskim pomarańczowym, jakie 15 sekund? Ale jest i wniosek – u mnie silniej działa przekaz tekstowy niż wizualny. Super temat!

    Lubię to

Skomentuj

